Tänkte ta hand om mig den här hösten. Sådär på riktigt. Funderat nu en tid vad jag mår bra av och vad min kropp behöver. Vad ska jag satsa på i höst då? Personlig tränare för det första. Start från denna vecka. Ska köra med personlig tränare två gånger i veckan under hela hösten. Utöver det ett till styrkepass i veckan och ett valfritt pass. Det kommer att vara träningen under hösten. Ser så framemot detta och hoppas på resultat. Kosten ska vi också se över och jag hoppas verkligen slippa de där överloppskilona nu som smugit sig på under dessa studieår. Om jag ska orka ett halvår till med både studier och jobb så behöver jag ha träningen som funkar och någon som håller i trådarna där. Jag har dessutom gjort en annan sak som jag funderat på väldigt många år redan men aldrig kommit till skott. Nämligen träffat en osteopat. Har haft väldigt länge återkommande inflammationer i höger axel och den har bråkat otaliga gånger och jag har varit lite rädd faktiskt att det är nåt värre fel med den. Dessutom har 15 år inom vården satt sina spår i ryggen. Och spänd rygg, nacke och axlar pga stillasittande studieliv. Hade dessutom en incident för ett halvår sedan där mitt bäcken kändes ostabilt och jag blev skraj och mindes foglossningsproblemen under mina graviditeter. Så jag hade många orsaker att träffa en osteopat men ni vet, ”ja, det går väl över!” eller ”vi, väntar och ser!”. Bortförklaringar som gör att man aldrig kommer till skott. Är ju aldrig på massage heller och så slarvar jag med stretch. Efter all träning jag kör… Ingen bra kombo… Nå, även om jag för tillfället inte lider av nå större problem så bestämde jag mig för att äntligen boka tid till en osteopat. Små fel som känns stora om de råkar alla bråka på samma gång. Osteopaten kanske kunde se var det fanns obalans i kroppen och se om mina problem kunde vara resultat av nåt sånt. Och det var det!! Jag fick sån bra feedback och nu vet jag exakt var mina problemområden är! Han frågade frågor och det uppstod ”aha” och ”jo, det glömde jag berätta men så är det” under hela timmen. Jag har spända höfter, speciellt vänster sida av kroppen som är extra spänd och tro det eller ej, min spända vänstra höft strålar ut i höger axel och gör problem. Så det är inget fel på min axel, det är min höft det är fel på. Ryggen och bröstkorgen är också väldigt spända och orsaken varför jag ofta får väldigt svårt att andas. Jag brukar lösa det med panadol för att alls kunna somna men det jag behöver är alltså mer rörlighetsträning för att öppna upp ryggen och bröstkorgen. I förebyggande syfte alltså. I akutskede är det väl massage och flera osteopatbesök. Det ska jag försöka komma ihåg när spändheten dyker upp. Har alltid känt mig så ensam när man går hemma och har svårt att andas och bara kan lägga sig ner i sängen med smärtstillande. Och så fick jag veta att jag behöver mer core-träningen. Också en sak jag vetat innerst inne men inte riktigt ändå tagit itu med. Så detta allt i minne kommer jag nu köra så det ryker under hösten! Är så taggad att jobba för en starkare men ännu viktigare, mer balanserad kropp! Förebilden (i väntan på efter-bilden):


1 kommentar

Henna · 21 augusti, 2018 kl. 09:56

Det där med rörlighet i bröstkorg och rygg, samt core-träning. Känner precis samma. Vet att jag borde, men har slarvat så länge nu. Det sku ju int ta så länge per dag, men ändå blir det ogjort. Tränar på bara utan att stretcha eller annars ta hand om kroppen. Tack för en bra påminnelse.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *