Jag besökte en ny fysioterapeut igår. Det här besöket var avgiftsfritt från arbetshälsovården. Ärligt talat var jag i färd med att avboka det eftersom jag då redan hittat så bra naprapat som knäckt upp ryggen och bröstet mitt men min hälsovårdare sa att jag lika bra kunde gå ändå. Så jag knallade mig än en gång till arbetshälsovården.

Och det visade sig vara en riktig fullträff! Jag gick igenom, än en gång, alla mina problem. Var, vad och hur länge. Men nu var det första gången som jag ombads klä om mig helt. Nej, inte naken, men utan byxor och strumpor. Det hade jag haft på mig tidigare med både naprapat och osteopat. Och så synade han mig från topp till tå. Lite jobbigt men insåg ju att det här är ett måste. Och han hittade direkt. Min ena vad var lite mer svullen än den andra, musklerna alltså, och märkte att mitt ena fotvalv sjunkit ner rejält. Alltså att jag pronerar med ena foten, fotvalvet orkar inte hålla foten uppe… och det är denna fot där jag har min hallux valgus, som nu då är en direkt följd av att fotvalvet inte funkar som det ska… Skulle jag ha märkt detta för länge sen så skulle min hallux valgus inte kanske ha uppstått… Tänk! Han kunde ju inte säga med säkerhet om det är endast detta som är roten till mina ryggproblem men en stor del trodde han. Sen har jag mitt stora ärr på magen också som han direkt sa att jag har ordentlig ärrbildning som går neråt, inåt, där, så hela ärret ”drar hela magen med sig” och det funderade han också om det kan påverka.

Nu är lösningen att skaffa inlägg till foten så den får stöd. Och ordentliga inlägg, inte såna man själv värmer upp och lägger in, utan en professionell som gör dem och vet exakt hur de ska stöda och korrigera. Så det är nu min mission mot en bättre rygghälsa! I väntan på det så tejpar jag foten så den stöder upp valvet bättre.

Här ser man knappt min hallux valgus (knölen nedanför stortån på sidan av foten) när jag står så som foten ska stå, det underlättar trycket till knölen.

Annars har jag känt mig riktigt risig de senaste dagarna och idag är äntligen en dag som jag ser lite ljusare på dagen och framtiden så det firar vi med en powerlista. Har i två dagar fyllt en egen powerlista på spotify som jag kan lyssna på under mina promenader så här kommer en topp tia med väldigt varierande musiksmak. Jag har egentligen en väldigt bred musiksmak men olika stilar passar med olika humör. När jag promenerar vill jag ha danslåtar. Några som ni gillar? Och tipsa gärna om fler powerlåtar!

Laleh – Bara få va mig själv

Pink – Secrets

M.I.A – Bad girls

Thomas Rusiak m.fl. – Hiphopper

Taylor Swift – Delicate

Dixie Chicks – Not ready to make nice

Billie Eilish – Bad guy

Mabel – Don’t call me up

Alicia Keys – Girl on fire

Icona Pop, Charli XCX – I love it

Kategorier: Hälsa

2 kommentarer

Cecilia · 17 april, 2019 kl. 09:05

Tips på en som gör skoinlägg, om du inte ren har nån via arbetshälsovården, är Pekka Hurskainen på Askelkliniikka på 4 vån. i HS-huset, ovanför biografen 🙂

    JessicaNybacka · 17 april, 2019 kl. 12:28

    Tack för tipset! Det var exakt honom som min fysioterapeut också rekommenderade. Nu är det så att jag kollade med läkare på hälsostationen och där sa hon att hon gör en remiss och således får jag billigare inlägg, men då måste jag till någon annan, minns inte vem hon sa längre men remissen kommer med posten så jag hoppas även namnet står i brevet sen… Sen vet jag ju då inte hur bra denna är och hur mycket billigare det blir med remiss, om det lönar sig att följa rekommendationerna eller remissen…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *